29/3/16

Mensax del Día Mundial del Teatru 2016


"¿Precisamos al teatru? 
Esa ye la entruga que miles de profesionales decepcionaos del teatru y millones de persones que tán cansaos d'él se pregunten.
¿Qué precisamos del teatru?
Nestos años en que la escena ye tan insignificante, en comparanza coles places de les ciudaes y les tierres de los países, onde se tán xugando les traxedies auténtiques de la vida real.
¿Qué pasa col teatru?
Galeríes y palcos chapaos n'oru nes sales de teatru, sillones de terciopelu, nales puerques n'escenarios, voces bien pulíes de los actores, o viceversa, daqué que puede tener un aspeutu aparentemente distintu: caxes negres, enllordiaes de folla y sangre, con un montón de cuerpos desnudos rabiosos nel interior.
¿Qué ye quién a dicinos?
¡Tou!
El teatru pue dicínoslo tou.
Cómo los dioses habiten nel cielu, o cómo los presos amortecen en cueves escaecíes so tierra, o cómo la pasión pue alzanos, o cómo l'amor pue arruinanos, o cómo naide precisa una bona persona nesti mundu, o cómo reina l'engañu, o cómo la xente vive n'apartamentos, demientres los neños s’amostalguen en campos de refuxaos, o cómo toos tienen de recular de nuevu pal desiertu, o cómo día tres día nos vemos obligaos a esprendenos de les nueses persones queríes; el teatru pue dicilo tou.
El teatru siempres foi y va siguir siendo siempres.
Y agora, nestos últimos cincuenta o setenta años, ye particularmente necesariu. Porque si usté echa una güeyada a toles artes públiques, pue vese de secute lo que namái'l teatru nos da, una palabra de boca en boca, una mirada de güeyu a güeyu, un xestu de mano en mano, o de cuerpu a cuerpu.
Nun se precisa dengún intermediariu pa trabayar ente los seres humanos, que constituya'l llau más trespariente de la lluz, que nun perteneza a dengún sur o norte o este o oeste, oh non, ye la esencia de la mesma lluz, que relluma en tolos rincones del mundu, darréu reconocible por cualesquier persona, yá seya contraria o amigable escontra ella.
Y precisamos al teatru que permanez siempres distintu, precisamos teatru de munchos tipos distintos.
Sicasí, creo qu'ente toles formes y formes de teatru posibles, les sos formes arcaiques agora resulten ser les de mayor demanda. El teatru de formes rituales nun tien d'oponese artificialmente al de les naciones ”civilizaes". La Cultura secular ta siendo cada vez más capada, la llamada "información cultural" sustitúi gradualmente y suplanta a les entidaes simples, cuasi como la nuesa esperanza de que col tiempu acabe'l día.
Pero soi a velo claramente agora: el teatru ta abriendo les sos puertes de par en par. Entrada de baldre pa toos y caún.
Al diañu con aparatos y equipos, namái que tienen de dir al teatru, ocupar files enteres nel patiu butaques y nes galeríes,sentir la pallabra y mirar les imaxes en vivo!
Ye'l teatru que ta delantre d'usté, nun se desdexe y nun se pierda la oportunidá de participar nél, quiciabes la oportunidá más preciosa que tenemos nes nueses vides baldíes y azotaes.
Precisamos cada mena de teatru.
Namái qu’ hai un teatru que de xuru nun lu precisa naide, refiérome a un escenariu de xuegos políticos, un teatru de polítiques “ratoneres", un teatru de políticos, un teatru inútil de la política.
Lo qu'ensin dulda nun precisamos ye un teatru de terror cotidianu, yá seya individual o coleutivu, lo que nun precisamos ye'l teatru de calabres y sangre nes cais y places, nes capitales o nes provincies, un teatru falsu de los enfrentamientos ente relixones o grupos étnicos."

Torna al Castellán: Jorge Crespi
Versión al asturianu (sobre la torna al castellan): Antón Caamaño
Copyright © 2016 by Anatoli Vasiliev and ITI, France