19/3/14

Escuadra hacia la muerte

Adolfo Marsillach, M.A. Gil y Félix Navarro
Cayó nes mios manes un llibru de la coleición "Clásicos Castalia" y de marzu 1987: Escuadra hacia la muerte y La mordaza, d'Alfonso Sastre. Voi deteneme nesta entrada na primer obra (la segunda merez capítulu aparte).

Escuadra hacia la muerte narra la convivencia d'un escuadrón del bandu occidental, destacáu na primer llinia de vanguardia d'un frente de la Tercera Guerra Mundial. Un cabu despóticu llidera a cinco soldaos. Toos tienen crímenes de guerra a les sos espaldes y por eso tán destinaos nesa escuadra de castigu. L'ambiente tensu que se respira nesa casa de guardabosques dispárase polo precario de les condiciones vitales, la rixidez del mandu, les rocées ente los soldaos y les infernales guardies nocherniegues, hasta que los personaxes deseyen la llegada de la ofensiva enemiga como salida meyor a la situación.

La historia suda antibelicismu y pesimismu a partes iguales. El momentu de reconstrucción de la Europa de la postguerra Mundial y d'encrespamientu ente los Estaos Xuníos y la Unión Soviética cuando s'estrena, 1953, paez que forciaba a que la situación fuere esta. El propiu Sastre escribía diez años dempués:
"Pienso qu'escribiría Escuadra hacia la muerte d'un mou distintu. Siguiría siendo una negación de la guerra y de les sos palabres. Siguiría apuntando al corazón de los dirixentes belicistes. Pero tamién sedría una afirmación de paz, una propuesta positiva de paz."
La sensación que-y queda a ún dempués de la llectura ye'l tastu amargu de que la vida pue llegar a ser una conderga ensin xacíu cuando se depende direutamente de los intereses d'aquellos que se reserven el poder. Nun me cabe dulda de qu'esta yera la pretensión d'Alfonso Sastre al escribila, cuando trataba d'asitiar la so obra nel marcu del Manifiestu del Teatru d'Axitación Social, robláu por José María de Quinto y el propiu Sastre en 1950.

Andaben dambos a la gueta d'un Teatru Nacional de conteníu políticu y social que superase'l teatru aburguesáu y el cine d'entretenimientu y que contare col sofitu de los axentes censores y, n'últimu momentu, del Estáu, col oxetivu de llograr con "urxencia l'axitación de la vida española". Por supuestu, esti postivismu pa cola realidá del "Estau social" franquista, y tan desaveráu del so pesimismu respeuto a la situación mundial, desapaició. La obra, estrenada pol "Teatro Popular Universitario", el 18 de marzo de 1953 nes tables del teatru "María Guerrero" de Madrid, duró tres representaciones enantes de que la censura del Movimientu interrumpiese les funciones. Pesie al ésitu y el reconocimientu internacional posterior de Sastre, de la so obra y d'esta en concretu, Escuadra hacia la muerte nun volvió ser respresentada n'España hasta dempués de la muerte de Franco.

Elencu

Voi faer un aparte respeuto al elencu col qu'esta obra viere la lluz, yá va 51 años. Destaquen los nomes propios d'actores que van ser primeres figures y secundarios imprescindibles del cine y del teatru español de la cabera metá del sieglu XX. Y destaca tamién la so mocedá. (Nun voi poder faer xusticia a estos nomes nunes llinies, pero sí quiero apuntar, al menos, la so importancia y xeniu)

Pérez Puig, Miguel Ángel Gil, Juanjo Menéndez, Agustín González, Adolfo Marsillach y Fernando Guillén
Como dixe enantes, la obra fue estrenada pol grupu de "Teatro Popular Universitario" dirixíu por Gustavo Pérez Puig, con 22 años. L'añu anterior, Mihura confiaría n'él pa estrenar Tres sombreros de copa nel so debú como direutor profesional. Sedría direutor del Teatro Español y pioneru del teatru televisáu n'España, onde adaptó la esceicional Doce hombres sin piedad, de Reginald Rose, pa los Estudio 1. (Con otru elencu rellumante de capacidá interpretativa)

Nel papel del soldáu Luis Foz, atopamos al recientemente fináu Fernando Guillén, con solamente 21 años. Poco hai que dicir d'un actor de casta con más de 50 películes (a destacar Don Juan de los Infiernos, que-y dio'l Goya a la meyor Interpretación masculina en 1991, el so pasu pol cine quinqui y les interpretaciones en delles películes d'Almodóvar o Garci), que bien podría ser la cara de los espacios de teatru televisáu Novela y Estudio 1 y que yá tenía interpretao a Mihura, O'Neill, Lope de Vega, Sastre, Paso, Llopis, Faulkner, Pirandello, Rojas, Buero Vallejo, Shakespeare, Eurípides, Esquilo y Miller con menos de 25 años...

El papel del soldáu Andrés Jacob fue interpretáu por Juanjo Menéndez, con 24 años. La cara peculiar de la comedia española que interpretó más de una veintena de películas y que se prodigó en la televisión española en tolos xéneros posibles de series y de adaptaciones teatrales, tuvo una carrera sobre l'escenariu que comenzó cola Compañía d'Amparo Rivelles, siguió con una cincuentena de montaxes (d'autores clásicos y contemporanios, de drames sociales a comedies llixeres y de variedaes) y culminó alternando interpretación con direición.

Caracterizáu por dar vida en cine, teatru y televisión a caracteres eternamente cafiaos, Agustín González dio vida al soldáu Adolfo Lavin, con 22 años. Hai munchísimes razones pa dicir que fue un de los grandes, pero voi quedame col compendiu de direutores pa los que trabayó, en cine namái: Bardem, Berlanga, Neville, Forqué, Sáenz de Heredia, Gonzalo Suárez, Armiñán, Masó, Garcí, Miró, Eloy de la Iglesia, Camus, Cuerda, Fernán Gómez o Ventura Pons, ente otros en 47 películes.

Félix Navarro fue un actor de teatru, y, pesie a ser un asiduu de la televisión, tanto en series como en teatru televisáu, la so carrera filmográfica fue pequeña, polo qu'el so nome nun ye tán reconocíu. Habemos destacar les sos interpretaciones d'Estudio 1, nel Don Juan Tenorio protagonizáu por Carlos Larrañaga y Emma Cohen y como "Cipriano" en El sombrero de copa. Nesta obra interpretaba de Pedro Recke con 26 años.

(Nun se pue escaecer a Miguel Ángel Gil, qu'interpretó al cabu Goban. Ná nun sé d'esti actor, si bien el so papel yera'l desencadenante de tola aición.)

Por último, atopamos Adolfo Marsillach, como'l soldáu Javier Gadda, y con 25 años d'edá. Bayurosu actor y direutor, tantu de cine como de teatru, fue'l direutor del Teatro Español dende'l 65, y fundó'l Centro Dramático Nacional y la Compañía Nacional de Teatro Clásico.

Cuando Sastre dicía nel so Manifiestu del Teatru d'Axitación Social que quería qu'el teatru volviera a ser d'interés de la xente, de xuru que sabía que lo diba tener más fácil con elencos asina.
Lleer más...