29/9/14

Occidente versus Centru

El vienres 22 d'agostu, a les 23 hores, nel marcu del XXIV Salón de Teatru Costumista de Candás, el grupu de teatru xixonés "Rosario Trabanco" estrenaba la obra Cásasenos la neña, una revisión de la obra del autor tapiegu Manuel García Galano Cásasenos a nena, que fuera asoleyada pol Serviciu de Publicaciones del Principáu d'Asturies en 1993, nel volumen Marexaes tapiegos, onde se recoyíen once obres de teatru de so estrenaes nos ochenta pol grupu de teatru "Ameicer", que tamién dirixía.

El testu del Académicu d'honor de la Llingua Asturiana, escritu na fala tapiega d'A Roda, onde nació, cuenta la historia d'un choque ente formes de ser: el grandonismu xixoniegu escontra la cachaza tapiega. La direición de Lisardo Suárez caltién el tema dramáticu de la obra: un rapaz de Xixón quier casase con una rapaza de Tapia de familia vinía a menos; al conocese les families de dambos prodúzse'l desalcuentru: la pretensión d'aparentar de los xixoneses estréllase escontra la humildá de los tapiegos, que queden ablucaos coles piticiones.

Por embargu, nun se guarda la bayura llingüística, esborrándose la variante occidental que-y daba calter diferencial a la obra orixinal. Quiciabes esti seya la única pega conceutual y, por supuesto, estensible a la mayor parte de los grupos de teatru costumista, que suelen abusar de les variantes centraliegues en detrimentu de les demás, cuando nun se cai nun amestáu absurdu y incongruente. Una llástima d'oportunidá perdía.

Sicasí, la obra furrula a perfeición pol buen faer actoral del elencu: esta vez como consuegros, el matrimoniu real de Nines Suárez (Caitanu) y Maria Elisa Álvarez (Telva) fueron protagonistes de la nueche, pola so categoría, demostrada milenta vegaes como característicos del costumismu clásicu; acompañaos ensin despintar un res por José F. Mayo (Casimiro) y Luz Mari del Sol (Xertrudis), que fue nominada al "Premiu Aurora" de la meyor actriz (Lisardo fue, a la so vez, nomináu como meyor actor); la pareyina moza tuvo encarnada por Sara Suárez (Teresina) y por Christian Argüelles (Rufino); y nel papel de güelu famientu, mui curtiu pal gustu'l respatble, polos momentos de risotaes que ficiera pasar, alcontróse l'actor Chema Puerto, un indispensable yá nel teatru costumista asturianu.

Hubo tiempu esi día pa un emotivu recuerdu pa la pianista, maestra y compañera'l grupu, Cristina Nieto, que morriera nel mes d'abril, y qu'estrenara nel Teatru Jovellanos, tovía l'añu anterior, El último sofocón, xunto a José Mayo.

El principal oxetivu del Grupu de Teatru "Riosario Trabanco", como dicía'l programa del Salón, "ye l'echar un gabitu pa la conservación y difusión de la cultura asturiana al través del teatru costumista. De xuru que lo ta llogrando. Y a base de risotaes.
Lleer más...