6/7/11

La venganza de don Mendo


Esti xueves 6 de xunetu, a les 10 de la nueche, en La 2 de TVE, van echar la película La venganza de don Mendo, dirixida y protagonizada por Fernando Fernán Gómez, cuando cumple exautamente 50 años del so estrenu.

La película ye una adautación mui fiel de la obra homónima, estrenada nel madrilanu Teatru de la Comedia a finales de 1918, de Pedro Muñoz Seca, y cuenta les peripecies histrióniques del namoráu don Mendo de Salázar, conde de Cabra, na corte del rei lleonés Alfonso VII, como diz l'autor na cabecera, nuna "caricatura de traxedia en cuatro xornaes, orixial, escrita en versu, con dalgún qu'otru ripiu". Ye una parodia a los arabescos dramones históricos que gociaben de gran repercusión ente los círculos burgueses de Madrid y, por estensión y falta criteriu, del restu España. En boca de Mendo pon:

"[A Moncada] Siempre fuisteis enigmáticu,/y epigramáticu y áticu,/ y gramáticu y simbólicu, y anque vos escucho flemáticu,/sabéi qu'a mín lo hiperbólico,/nun me resulta simpático./ Faláime claro, marqués,/ que nesta cárcel avesida/ cualaquier claridá de día/ consuelu y aliviu ye." (Torna de mío)

Esta crítica tapecida en humor y astracanada de Muñoz Seca caltúvola nes sos obres hasta'l final de los sos díes. Y costáron-y cárcel y muerte a la persona y despreciu y escaezu al autor. La hestoria de los últimos díes de Muñoz Seca nun ye mui conocida, porque supón una de les vergoñes de la izquierda española que marchara a los estremos durante la Guerra Civil. De la mesma forma que tantos y tantos intelectuales, lliteratos y dramaturgos finaron a manes nacionales, Muñoz Seca sufrió la mesma suerte pero dende'l bandu contrariu (y, pola fecha de la muerte, podríen dase hasta les señes d'identidá de los que firmaron la execución).

La historia da pa un llibretu:

Actu 1.- Teatru Poliorama de Barcelona, tarde-nueche del 17 de xunetu de 1936. Estrenu de la obra La tonta del rizo, de Pedro Muñoz Seca. La obra critica la realidad sociopolítica de la República: el públicu de platea, burgués, aplaude a rabiar; el del gallineru, silba y patalea. Y, mientres l'entreactu, espárdese la voz del llevantamientu armáu en Marruecos. Fáise alderique a glayíos, delantre y detrás del telón. Muñoz Seca dexa nidies les sos postures conformes col güelpe d'Estáu pente los sos compañeros.

Actu 2.- Pensión de L'Eixample barcelonés, nueche del 19 de xunetu de 1936. Les milicies cenetistes y uxetistes de la ciudá vencen la revuelta y proceden al apresamientu de los partidarios de los sublevaos. Muñoz Seca abellúgase nesa pensión, pero un compañeru actor lu denuncia. Los milicianois proceden al rexistru de documentos incriminatorios y l'autor sorraya delles veces que "Podéis quitámelo too. Pero hai una cosa que nun me podéis quitar". Énte la entruga aportunada de los captores de qué yera aquello, suelta "El miéu que vos tengo".

Actu 3.- Dalgún momentu de los cuatro meses d'encarcelamientu na prisión de San Antón de Madrid (dempués de pasar a Valencia). Alcuentru ente Pedro y la so esposa, a la espera del xuiciu sumarísimo, desesperáu pol so destín seguru, fai gala del so sarcasmu colos compañeros y en delles cartes, que se-y permitieron unviar pesie a caltener les sos idegues güelpistes.

Actu 4.- Xuiciu sumarísimu, un día de payares de 1936. Camuda de sitiu, esi mes, el pesu de la autoridá nel bandu izquierdista, al fracasar l'intentu de revolución social anarquista y plegase ésti movimientu a les directrices republicanes del momentu, en Madrid preeminentemente stalinista. Les cárceles pasen a ser checas y son directores políticos y nun xueces los encargaos d'alministrar xusticia. "Yo nunca ataqué al obreru dignu y trabayador. Solo combatí a quienes nun trabayen y viven del tracamundiu y del trabayu los demás", diz. Pero de ná nun val. El día 28, fusílenlu en Paracuellos del Jarama.

Lloñe de polémiques polítiques, casi a ochenta años de la so muerte, la so obra sigue siendo d'una comicidá y mordacidá tremenda, qu'algama unos matices que la lliberen de cualquier filu ideolóxicu. Bebieron del estilu d'esti autor grandes dramaturgos del altor de Jardiel Poncela, Mihura o Paso y quedaron afumiaos otros personaxes y grupos que s'espardieron por delles artes escéniques (Azcona, Berlanga, Tricicle o'l propiu Fernán Gómez).Si nun me creen, toes eses influencies puen alcontrase bien nidies na so cimera obra La venganza de don Mendo. Cualquier momentu va facese buenu si lo quieren comprobar.

Lleer más...