29/5/11

"El estigma ardiente"

Esti fue'l montaxe del fin de la promoción 2007/2011 de la Especialidá de Direición de la Escuela Superior d'Arte Dramáticu y Profesional de Danza (ESADyPD) de Xixón, estrenáu'l miércoles 25 de mayu nel teatru de la Laboral.

El testu de Rogelio Borra García, El estigma ardiente, propón un alderique ente la idega de verdá individual y verdá universal, al traviés de la tema tópica de los maltratos físicos y los abusos sexuales de los sacerdotes a los guah.es de los centros católicos, anque con una perspeutiva distinta que, si bien nun xustifica, ufierta puntos de vista diferentes a la pura y dura maldá del cura. Los traumas de los personaxes, les torgues de la vida y les diferentes formes d'entender l'amor son les exes so los que Borra fai xirar una tema de difícil tratu como esti. Cola frase "La verdá nunca nun apaez n'estáu puru y rara vez ye senciella", destacada nel programa de mano, resúmese a la perfeición lo que s'intentó, y consiguió a medies, esponer n'escena.

Desconociendo la fuercia de so del llibretu, el montaxe sufrío de dos problemes importantes: la falta de talentu actoral y l'escesu de protagonismu de la direición escénica. Por partes.

Ente l'elencu destacó la profesionalidá de Pepe Mieres (Padre Francisco), que-y dio credibilidá a situaciones onde los sos compañeros floxeaben, llevantando les escenes solo cola mirada. Prestosu'l trabayu d'espresión corporal de los rapazos Javier Novo (Julián) y Daniel López (Mateo), que supongo estudiantes del centru, pero que nun llegaron a espresar el dramatismu de delles escenes onde la interpretación había valise de la voz en mayor midía. Pero nun alcuentro puntos de brillantez a l'actuación de Michel Díaz (Comisario), tan faltu de técnica vocal (nin pronunciaba nidio, nin proyeutaba afayadizo y recurrió al gritu al alzar la voz), como de profesionalidá (la imaxen de ver a un actor n'escena apagando'l so móvil qu'acaba de sonar, ye terrible), que tiró p'abaxu a los sos compañeros. Anque tamién ye cierto que'l montax nun-y favoreció en na, recluyéndolu a un segundu planu nos momentos de mayor dramatismu pal so personaxe y faciendo que se perdiera tol trabayu facial del actor al caltenelu buena parte de la obra d'espaldes, ensin xustificación valera.

La direición notábase que yera nobel polo ambiciosa. El direutor trató d'ufiertar una amalgama de recursos téunicos que rompieren col ritmu monótonu d'una simple sucesión d'escenes: una escenografía (diseñada por Nanu González) dividida en cinco planos (cola entrada d'una procesión pol patiu butaques, una pantalla de proyeición y trés ambientes d'aición bien definíos, pero que s'amestaben y que teníen el puntu de fuga nun círculu d'arena, que-yos sirvía a los personaxes pa sangrar les sos verdaes), efectos audiovisuales que marcaben estaos d'ánimu y reafitaben les aiciones y les pallabres de los actores y unos sosegaos cambios d'escena marcaos por un apagón casi total (que, sícasí, permitía al espectador observar cómo diba camudando una, pa preparase la siguiente). Pero volviéronse escontra de so: les audiovisuales saltaron un par de veces enantes del momentu marcáu, rompiendo les soluciones bien pensaes pa delles situaciones difíciles; los arrodeos al círculu d'arena ficieron que los actores quedaren d'espaldes al públicu, daqué que pue ser rupturista pa colos cánones tradicionales, pero que castigaron a los actores faciendo que l'espectador se perdiera parte del so trabayu xestual ya empeorara l'entendimientu de lo que dicíen; y l'escesu del recursu d'apagar la lluz, consiguió cortar el ritmu de la obra, acabando por algamar tolo contrario a lo pretendío: ser una sucesión d'escenes independientes, que solo l'interés del espectador facía por mantener xuntes. Pa colmu de males, l'escelente trabayu de lluz, que mos brindaron durante tola obra, volvióse tamién escesivu pola cabera escena, mui efectista col xuegu de sombres proyeutaes dende detrás l'escenariu, pero qu'eclisaron el momentu actoral cimeru la obra (fadría mención especial pa los diseñadores y el técnicu de lluz si nun fuera por esti momentu).

Yera una obra difícil, pero que nun tuvo bien narrada pola bayura desmesurada de recursos téunicos que rompíen el ritmu y la intensidá qu'una tema compleya como esta merez pa caltener l'atención del espectador. Pa tratase d'un trabayu de fin de carrera de la ESAD, dexa nidio que s'ufierten a los alumnos los conocimientos formales de toles teúniques narratives, pero nun s'incide nel conceptu de proporción adecuada ente les mesmes, pa que'l discursu seya transmitíu y se faiga comprensible.

El día 1 de xunu, repiten nel Centru Municipal de Los Canapés, d'Avilés.

Lleer más...