14/2/16

Premios Oh! 2016. O lo que ye lo mesmo: Marga y Maxi.


Los claros protagonistes de la edición de los Premios oh! del añu 2016 fueron Marga Llano y Maxi Rodríguez, dos creadores d'auténticu valir que son quienes pa llevar les sos idegues más allá del papel y conseguir confeccionar propuestes dramátiques compleyes, qu'aporten a les tables con un discursu propiu y dispuestu a ser inxeríu  y que, dalgo que ye bien importante pa un teatru profesional, enganchen col espeutador.

Marga Llano



Marga Llano, amás de participar xunta otres compañíes, tien un proyeutu estable de producción cola compañía Escenapache, onde colabora con actores de relevancia nel espeutru televisivu asturianu, como Alberto Rodríguez, Joaquín Pajarón o Pedro Durán, que protagonicen obres de tonu humorísticu y n'asturianu, como Planeta Joselín, La loca historia de Asturias o Yo mat'e a Kennedy... pero fue sin querer, y otres que combinen esa comicidá con música, como Petit cabaret by Charlie Table o la recientemente estrenada Lo que vos dea pola gana (cola participación del gran Jerónimo Granda). El casu ye qu'Escenapache furrula bien (y na axenda d'esti blogue pue comprobase esti fechu) gracies a esa combinatoria que formen l'humor asturianu, la popularidá y el trabayu de calidá, fórmula que lleva al públicu a los teatros y qu'obliga a los programadores a contratar.


Pero siempre ha haber un retu que se salga de la fórmula. Y esti tien nome de muyer: Juana o el demonio de la curiosidad. Una obra queer, en palabres de la so autora, onde se "fala d'una muyer que tresciende la so propia condición de muyer pa cumplir col so destín; como individuu". Retu pol tema, la emponderación de la muyer, que sigue siendo mui problemáticu de tratar y pal que garra una figura histórica, Jeanne d'Arc, como exemplu de la so vixencia nesti patriarcáu actual. Y retu pol tratu d'un personaxe que, pol so atractivu, tá más que machacáu nel teatru. Pues Marga Llano déxase cubrir d'influyencies de los autores clásicos y contemporanios pa da-y el so toque femenín y faer una propuesta decisiva, contundente y imprescindible. Nun pue sorprendemos, casi dos años dempués, que'l IX Premiu Jovellanos a la Producción lu llevara esti proyeutu escénicu. Sí, pa que quede nel debe de la nuestra conciencia teatral, que la obra nun llegare a la docena de representaciones dende que s'estrenara n'avientu del 2014 nel Teatru Jovellanos.


Maxi Rodríguez


L'actor y dramaturgu, garró otra vuelta la direición escénica d'un de los sos testos. El resultáu: un nuevu ésitu. Y viendo los antecedentes, paez ser qu'aseguráu. Bien cierto ye que l'añu pasáu, Maxi Rodríguez y Teatro del Cuervo paecíen xugar sobre seguro cola adautación de Carne de gallina, títulu yá consagráu na memoria cinéfila asturiana; pero quiciás, por eso, una apuesta complicada que resultó un aciertu total, con (al menos na mio cuenta) cuatro decenes de representaciones per tol Estáu. La producción d'El callejón del gato, Crecer, ye la nueva apuesta. Y tien dellos ingredientes, como la solvencia de Maxi como autor y direutor, el desempeñu actoral de varies xeneraciones de profesionales y la esperiencia de la compañía de MacBeth y Parasoles barrocos, pa convertise nun nuevu triunfu. Al menos, el xuráu de los Premios Oh! 2016 asina lo vaticina. 


Nun viera Crecer tovía, anque sí pude siguir la so evolución nes rees sociales onde, tanto l'autor/direutor como otros miembros del elencu (Roca Suárez, Paula Mata...), s'ocuparon de da-y vida. La obra, que quedara finalista del V Certamen Iberoamericano de Teatro Infantil y Juvenil de Bilbao, estrenóse'l 31 d'ochobre nel Teatro Nuevo de La Felguera. Les crítiques punxéronla mui bien, falando d'ella como una obra que trata los conflictos interxeneracionales, onde los adultos compórtense como adolescentes y los mozos han tomar el papel d'una madurez qu'inda nun pudieron esperimentar. Una comedia agridulce que tien pinta de ser verosímil al estremu.


Los premios y los premiaos
  • Meyor espeutáculu: Crecer, d'El Callejón del Gato
  • Meyor espeutáculu infantil: Vientos de mar, d'Higiénico Papel Teatro
  • Meyor direición: Marga Llano, por Juana o el demonio de la curiosidad
  • Meyor autor o coreógrafu: Maxi Rodríguez, por Crecer, d'El Callejón del Gato
  • Meyor intérprete masculín: Félix Corcuera por Crecer, d'El Callejón del Gato
  • Meyor intérprete femenina: Paula Mata por Crecer, d'El Callejón del Gato
  • Meyor productor: Escena Apache Acción Cultural, por Juana o el demonio de la curiosidad
  • Meyor illuminación: Rubén Rayán por Juana o el demonio de la curiosidad, d'Escena Apache
  • Meyor banda sonora orixinal: Mar Álvarez por Crecer, d'El Callejón del Gato
  • Meyor indumentaria o carauterización: Azucena Rico por Juana o el demonio de la curiosidad, d'Escena Apache
  • Meyor escenografía: Vicente V. Banciella por Juana o el demonio de la curiosidad, d'Escena Apache

El Premiu Oh! de Honor, decidíu por ACPTA, fue esti añu pal equipo téunicu del Teatru Palacio Valdés.


Insisto: falta asturianu y teatru costumista.

Nel discursu bien reivindicativu, como había de ser, David Acera, qu'actúo en nome de la Presidenta d'ACPTA como voceru de l'asociación, faló de la falta de compromisu xeneral de les distintes alministraciones asturianes pa col seutor teatral profesional del país: mínimes ayudes económiques del Principáu, que provoquen que les propuestes profesionales tean destinaes a ser "de función única", y descuidu del Circuito Asturiano de las Artes Escénicas, amás de motor cultural, creador d'empléu y arriquecimientu económicu y social. Nin un pero.

Agora bien, nel Circuítu, la presencia del asturianu ye mínima (dalguna propuesta infantil, Cellero y Nun Tris... y poco más). Entiéndolo: pa munchos nun ye "Cultura en mayúsculas". Y nun falo solo de profesionales del seutor, sinón tamién de programadores: esnobismu hai y siguirá habiendo nesta Asturies dominada pol autoodiu. 

Dicía Caamaño va poco n'Alderiques d'Asturies que los programadores de l'Axenda Didáutica preferíen obres en casteyán de grupos d'afuera que la mesma n'asturianu, de compañíes profesionales llariegues. Ye triste. 

Pero esto nun pasa col públicu adultu. La xente que va al teatru n'Asturies pide teatru n'asturianu. Y esi ñeru cúbrenlu los programadores colos grupos aficionaos. Porque esa estaya de la cultura asturiana, que nun s'estudia na Escuela d'Arte Dramáticu y en poques academies d'iniciativa privada, nomada "teatru costumista asturianu" ¡enllena les sales! Y nun mos engañemos, el programador quier, a la fin, ver los sos centros de cultura coles butaques ocupaes. Independientemente de "que bien pudieran verse reflejados en uno de los lúcidos textos costumbristas de un conocido dramaturgo asturiano", o non.

Nun tien desplicación que denguna compañía profesional apueste pol teatru costumista asturianu. Lo más averao son les propuestes d'Escenapache. Y, como dixe enriba, son ésitos de públicu. Y les compañíes profesionales han d'apurrir esi serviciu social d'averar a la xente la Cultura, pero tamién ganar perres. Prestaríame tanto que s'intentara.
Lleer más...