31/1/14

Candidatures a los Premios Oh! 2014



El miércoles 29, por quintu añu consecutivu, l'Asociación de Compañías Profesionales de Teatro y Danza de Asturias (ACPTA) presentó la llista de finalistes a los Premios Oh!, galardones al faer dramáticu de les compañíes profesionales afincaos n'esta tierra: meyor espectáculu, meyor espectáculu infantil, meyor direición, meyor producción, meyor autor o coreógrafu, meyores intérpretes femenín y masculín, meyor diseñu d'illuminación, meyor banda sonora orixinal, meyor indumentaria o caracterización y meyor escenografía. A estos, hai que sumar l'Oh! d'honor a la persona o compañía destacada pola so relevancia o pola so trayectoria personal.

Los premios recibieron una total de 120 candidatures, más de la metá que l'añu anterior, dende quince compañíes profesionales y un total de dieciséis espectáculos van participar por ver cuál va representar a Asturies nos Premios Max. Pero esi honor, amás del destín de los premios, podrá sabese a partir de les 20 hores del día 8 de febreru, nes tables del Teatru Jovellanos de Xixón, momentu cuando escomience la gala d'entrega.
Meyor espectáculu y dirección

Tres son leos espectáculos que se reparten les nominaciones a meyor espectáculu y meyor direición (amás de sumar otres cuantes candidatures más n'otres estayes): dos compañíes de reciente creyación, "Teatro del Cuervo" y "Ververemos Teatro", y una señera "Teatro del Norte".

"Teatro del Cuervo" ye un compañía creyada alrodiu la figura del actor y director Sergio Gayol, qu'estrenaría l'espectáculu Claudia y, nel añu 2009, algamaría'l premiu Teatro Jovellanos por Gaviota 2.1, que s'estrena'l 14 de xineru de 2011 nel coliséu xixonés. La compañía ta nominada esti añu por Criados y bufones, un testu de Sandro Cordero qu'amiesta retayos d'obres de Shakespeare, pa ufrir situaciones bien bufonesques mientres un funeral. Sandro Cordero ta nomináu, por esta obra, a la meyor dirección, al meyor testu y al meyor intérprete masculín.




"Ververemos Teatro" ñaz en 2011 pol enfotu de la direutora y coreógrafa Nieves Álvarez y cuenta con un equipu surdíu de la ESADyPD. Preséntase col espectáculu Litoral, del autor Vadji Mouawad y col llibretu tornáu por Eadio de Pablo, que ta dirixíu por Cristina Suárez y que fuera galardonáu col Premiu Teatro Jovellanos 2012. Ye una obra profunda, que cuenta la búsqueda de la identidá nunca algamada. Cristina Suárez ta nominada a la meyor dirección; Felix Cadenaba, al meyor intérprete masculín; Pilar Velasco, al meyor diseñu d'illuminación; y Manuela Caso, a la meyor indumentaria o caracterización.


"Teatro del Norte" ye la obra vital d'Etelvino Vázquez. La compañía de Llugones, creyada en 1985, trabayó testos clásicos y contemporanios universales, y llevó esi trabayu por buena parte d'Europa y d'Amércia. Apostó esa temporada por una adaptación del clásicu de Lorca Mariana Pineda. Etelvino Vázquez ta nomináu a la meyor direición; Cristina Lorenzo, a la meyor interpretación femenina; Rubén Álvarez, al meyor diseñu d'illuminación; Alberto Rionda, a la meyor banda sonora orixinal; Manuela Caso, a la meyor indumentaria o caracterización; y Carlos Lorenzo, a la meyor escenografía.

Ausencia d'asturianu

La presencia de la llingua asturiana ye más bien residual. D'ente los 16 espectáculos presentaos a los premios, solo dos son n'asturianu: Llázaro de Tormes, l'apueste personal de Carlos Alba por adaptar el testu más clásicu de la picaresca, pol que ta nomináu a meyor intérprete masculín; y El pelegrín valiente, trabayu de "Nun Tris", a partir d'un testu d'Antón García, y que nun se tuvo en consideración p'acceder a dengún premiu. Dambes s'ufríen tamién en castellán.

Tamién ye significativa la inesistencia de reconocimientu dalu pa los montaxes o los testos que tengan como llingua vehicular l'asturianu, qu'invite y reconozca los méritos daquellos qu'apuesten pol idioma llariegu. Los Premios Oh! son los gallardones del fechu dramáticu profesional d'Asturies, asina que ye un fallu imperdonable esta ausencia.

Qu'el mundu profesional, salvo contaes y significaes esceiciones, dea la espalda al idioma propiu ye una mala noticia, tanto pa la llingua como pal propiu teatru profesional, y habría ser oxetu d'un análisis fonderu. Piérdese un espaciu de normalización llingüística de primer orden, que queda arrequexáu al mundu amateur; y piérdense espectadores, que vayan al teatru a sintir lo qu'en so casa se fala, a identificase colos personaxes que falen como so. Y d'esto, tanto Carlos Alba como Antón Caamaño, puen dar fe.
Lleer más...