13/7/11

El rei Aureliu

El quintu rei de la monarquía asturiana tuvo por nome Aureliu y un reináu bastante movíu: tuvo qu'afrontar una rebelión de siervos y el pagu de doncelles al rei musulmán pa caltener la paz. Dízse tamién que llevó la so corte a la cuenca del Nalón y que morrió enfermu ellí, quedando los sos restos na ilesia de San Martín.

D'aquel rei y del so reináu queden, como de dengún otru, buelgues na toponimia asturiana abondo. El nome del conceyu de Samartín del Rei Aureliu nun necesita desplicación. Y la tradición (anque les evidencies científiques nos digan que tien más que ver col términu llatinu pa falar de desembocadura d'un ríu n'otru intraticu) diznos que L'Entregu vendría daquella entrega de moces a los moros.

Pos voi falar precisamente d'una anicitiva propuesta va años pola Socieda Cultural y de Fiestes de L'Entregu: "L'Alcuentru Medieval de Samartín del Rei Aureliu". Son munches les actividaes propuestes, diendo d'un mercáu medieval, con artesanos que despliquen les sos actividaes y espectáculos na cai de zancudos, trovadores y xuglares, lluches ente caballeros y música del tiempu, hasta la presentación de llibros y, lo que me paez más interesante, la representación de la coronación del rei Aureliu (encarnáu tolos años por una personalidá destacada del conceyu), que vien acompañada de la puesta n'escena d'una obra teatral que tien dos carauterístiques principales: el tema tien que dir al rodiu'l monarca asturianu y l'autor tien que ser del conceyu.

Esti añu la representación va ser esti vienres 15 de xunetu a partir de les 20 hores, nel teatru municipal de Samartín. La obra Ensayu Xeneral ye de Chechu García y Roberto Corte, que yá collaboraren n'otros llibretos como'l de Gasolina con capuyos que llevara'l premiu de Teatru de l'Academia de la LLingua Asturiana nel 2001 y que trendía un añu triunfal nel 2002, puesta n'escena por Bataria Teatru de L'Entregu, porque algamara los premios al Meyor Montaxe, a la Meyor Direición (pal propiu Corte) y a la Meyor Intérprete Femenina nos Premios de les Artes Escéniques d'Asturies y porque sedría finalista na estaya d'Espectáculu Revelación de los Premios Max. (Desconozo, aunque la supongo, si tuvieron otru tipu de collaboración teatral hasta la presente).

Ye la sesta edición d'esti alcuentru medieval y, poro, la sesta obra de teatru que se sube a les tables. Paso a copiar la llista qu'apurre La Nueva España del llunes 27 de xunetu: les dos primeres fueron de Pablo Rodríguez Medina, Ente querelles y doncelles y Texedora d'orballu (imaxino que texería "orbayu"), y dempués vendríen Les siete novies del rei, de Xulio Arbesú, El camín que mos marca de Xosé Ramón Ardines y Bruxes, muyeres y reyes, de Pedro Alberto Marcos.

El rei Aureliu na Cai Ancha de Lleón (del sitiu oficial del Conceyu de Samartín "smra.eu")

Toles representaciones, amás, son puestes n'escena pola Compañía de Teatru El Refaxu, de Blimea, onde escomenzó va más de quince años (creo que dieciéis) como Grupu de Teatru de les Ames de Casa de Blimea. El so valir dientro'l mundu'l teatru costumbrista punxóse de manifiestu fai cinco años en Candás, onde algamó el premiu a la Meyor Direición (Aurora Suárez) y a la Meyor Actriz (Pili Barreñada). Esi añu 2006 esomenzó a poner les obres medievales nel alcuentru.

Siempre ye guapa la idega de que se representen obres asturianes (ensín entrar nel so valir artísticu, que nin pondero nin discuto porque nunca nun vi denguna de les representaes y, amás, desconocía qu'estos autores ficieren teatru, quiciás soterráu ente les sos produiciones líriques y narratives; claro ta, salvo los dos últimos participantes, García y Corte). Índa más, que s'estimule la creyación de testos dramáticos.

Por otra parte, paezme bien prestosa esta aniciativa de la sociedá samartina, que va más allá de l'aniciativa teatral en sí. Pocos conceyos, por nun dicir dengún, ufierten la posibilidá de que los sos escritores vean les sos obres representaes énte los sos paisanos pa, con esti reconocimientu y homenaxe, mantenese'l vínculu encesu ente dambes partes. Pero, sobre too, foméntase la costume de dir al teatru de la xente, al facela parte de la so hestoria y de la so cultura.

Nun país como l'asturianu onde hestoria y cultura propies son tan desconocíes pa la xente en xeneral, Samartín del Rei Aureliu fai bandera de lo suyo y apaez orguyosu del so llegáu, tanto del que caltién na memoria como del que se constrúi con esti eventu medieval.

Ye dalgo p'agradecer.
Lleer más...