1/6/11

Buero, suañando pol pueblu.

El motín d'Esquilache, de J. Martí.

El 18 de payares de 1958, estrenóse nel Teatru Español de Madrid Un soñador para un pueblo, d'Antonio Buero Vallejo, que dramatiza'l fechu del motín d'Esquilache, onde'l pueblu madrilanu se llevanta escontra les midíes d'esti ministru italianu del rei Carlos III que, si bien-yos diera l'allumáu públicu, tamién quería acorta-yos les capes y les ales los sombreros, na so llucha contra la criminiladá na Villa y Corte. L'ésitu de públicu y de crítica yá se punxeron de manifiestu dende esta primer representación, onde la xenial mano d'Emilio Burgos dio solución téunica al entramáu escenográfixu que plantegaba l'autor. (Siento nun ufiertar semeya d'esti primer montaxe, pero nun alcontré una imaxen llibre de drechos y con una calidá mínima).

La misteriosa Casa de las Siete Chimeneas, en grabáu d'aquellos años.

"EL DECORÁU

Requexu Madrid averáu a la Casa de las Siete Chimeneas, llar del marqués d'Esquilache. Una muria alta asómase malpenes por llateral izquierdu, dexando pasu pol primer y el segundu términu. Adosáu a elli, y a altor buenu, un farol proxéutase p'hacia la escena. Nel llateral drechu, la fachada estrecha d'una casa vieya amuesa oblicuamente el so chaflán y tamién dexa pasu pol primer y el segundu términu. Un portiellu llaceriosu nella y un balcón encima. Na esquina postrera d'esa fachada, y tamién p'hacia la escena, pero más baxo, otru de los faroles del allumáu públicu que'l marqués diere a la Villa y Corte.

Daqué más atrás, una plataforma xiratoria ocupa casi tola escena y s'alza sobre ella por aciu dos o tres pasos. Ta dividía en cuatro frentes: dos principales y dos secundarios. Los dos principales son los mayores tamién. Les sos plantes, esactamente iguales. Opuestos diametralmente, la paré que los separa xuega poles sos dos cares pa los dos decoraos. Reresenten estos un gabinete del palaciu del marqués d'Esquilache y otru del Palaciu Real. Allargaos frontalmente, los dos aposentos van llindaos pola paré del fondu, que ye común, y otres dos llaterales más pequeñes, oblicues, que corten un terciu'l perímetru de la plataforma.

Una estilizada arquitectura ensin techu forma estos dos gabinetes. El d'Esquilache tien na paré de la izquierda una puerta d'una fueya; na fondera, hacia la drecha, puerta de dos fueyes, y na paré de la drecha, un ventanal, baxo'l que lluz una consola con un reló. El gabinete ye suntuosu: les muries tan tapizaes de damascu coloráu y, nel fondu y con un ricu marcu doráu, amuésase un retratu de mediu cuerpu del marqués que-y pintara Antonio Rafael Mengs. En primer términu y de frente al prosceniu, la mesa taraceada col so sillón detrás. Encima d'ella, escribanía, salvadera, campaniella plata, carpetes y papeles. Pal so estremu izquierdu, descansa la maqueta blanca d'un edificiu. Dos sillones a dambos llaos la consola y dalgunes sielles más completen el mobiliariu.

Anque de la mesma planta, el gabinete opuestu estrémase del anterior pol color y les formes ornamentales: una armonía tonos azulaos que corten los rellumos doraos de les moldures y les medies cañes. Na paré de la izquierda alcuéntarse'l balcón señorial, con balaustrada esterior; na fondera, la puerta dos fueyes –naturalmente, hacia la izquierda, pues xuega la mesma pa los dos aposentos-, y na de la drecha, puerta d'una fueya. Equí tamién vemos una mesa, asitiada frontalmente a la drecha'l foru, col so sillón detrás y una siella énte ella, delladiada. A la izquierda del primer términu, una mesita y dos sielles. Dalguna otra siella al fondu y dellos adornos completen el conxuntu que, si bien tan luxosu como l'anterior, tien un aire más dignu y más fríu, como d'habitación de pocu usu. Xunto a la puerta'l fondu, el cordón d'una campaniella.

Les cuatro pequeñes llaterales d'estos dos gabinetes formen pol so esterior los dos frentes secundarios del xiratoriu, coles mesmes iguales ya opuestos ente sí. Caún d'ellos fórmase por dos parés n'ángulu entrante, que figuren la mampostería esterior del edificiu. Ún d'estos ángulos, claro tá, presenta una puerta en cada paré. Son les que xueguen nos gabinetes y qu'equí asemeyen dos puertes iguales a la cai. L'angulu opuestu presenta, pola so parte, l'esterior del balcón y el ventanal pertenecientes a los dos aposentos descritos.

Nel fondu y ente los requexos de tola estructura, acolúmbrase un panorama urbanu del Madrid dieciochescu. Lo demás ye cielu altu."

(Drecha ya izquierda, les del espectador).

Concha Velasco (marquesa d'Esquilache) y Fernando Fernán Gómez (marqués d'Esquilache) na película de 1989.

Lleer más...