26/2/14

"La camisa"

De la coleición de Manuel Palomino Arjona
Cartel del estrenu nel Teatro Popular de Madrid
Toi realcontrándome estos díes con La camisa, de Lauro Olmo, una d'estes obres sociales indispensables pola so crítica a la sociedá española de los años 60, qu'espaeya situaciones reales d'alcoholismu, hacinamientu, problemes de perres, la emigración a Madrid...

Nun recuerdo bien cuando la lleí por primer vez. Quiciabes en tiempos de la carrera. Y, anque siempre m'imaxiné la camisa de Juan d'un blancu allumante, el llugar que tenía nel mio recuerdu yera una mezcla ente barriu de chaboles por acabar, como la zona de Xixón qu'anguaño acapara la Avenida d'El Llano mientres los años 80, y casa abarrotada, a lo El pisito


Pero, n'esta llectura nueva, la escena camudó pa faese más teatral, por cuenta d'Eladio Sánchez. Fai unos años enseñóme una maqueta de la escenografía del montaxe de La Camisa qu'estrenare'l Grupu Gesto, Teatro de Cámara nel Teatru Arango de Xixón, el 4 de setiempre de 1963 (lo que fala del ésitu de la obra, asoleyada en 1961 y estrenada en Madrid en 1962, y de les ganes de teatru contemporaniu qu'esistíen n'Asturies daquella). Esta reproducción a escala fízose pa una collaboración con Boni Ortiz, comisariu-organizador de la esposición "Los pioneros del Teatro de Creación en Asturias", nel Antiguu Institutu Jovellanos, mientres marzu de 2001.

Esta vez, Juan y Lola, tan alrodiu la cocina carbón y la mesa camilla de la chabolina; la señora Balbina, tiende por detrás d'esa vallina maera; y Lolo, Luis, Sebas y Ricardo, alderiquen sentaos a la mesa la terraza del chigre "Casa Paco" de parés naranxes, xusto embaxo del símbolu de Pepsi.
Escenografía d'Eladio Sánchez pa La camisa, de Lauro Olmo

Torno la descripción que fai Lauro Olmo al entamu'l primer actu:

Al llevantase'l telón, vese una cai que, depués d'ocupar horizontalmente tol  primer términu, tuerce nel estremu drecha y piérdese p'hacia'l fondu. En segundu términu, a la izquierda, y ocupando dalgo asina como la tercer parte del escenariu, vese una humilde habitación de chabola. A la drecha, una puerta. Esta da a un solar. Esti solar, menos per delantre, ta zarráu por una valla. A la drecha'l solar, la cai enrriba citada. A la drecha la cai, o seya llateral drecha del escenariu, vese "CASA PACO", la tasca. Al perdese la cai p'hacia'l fondu va dar escontra la fachada d'una casa popular de dos pisos. Ca pisu tien un corredor. El fondu de la cai correspuende col portal de la casa. P'hacia la drecha y izquierda d'esta paez cruciar otra cai. Les dos terceres partes del fondu, que ye lo que nun ocupa la fachada la casa, ye cielu rasu. Naturalmente, tolo anterior correspuende a un barriu d'estrarradiu de Madrid. Durante los tres actos caltiénse la mesma decoración.
Lleer más...