24/7/11

Luciu Domiciu


Les caberes selmanes tuve metíu nun proyeutu personal que yá tenía dalgunos años en mente. Nun hai na meyor que coyer por banda daquelles idegues que se resisten, dir a la escontra de so y acabar dándo-yos forma, sobre too cuando ún duerme mal y fai de la nueche'l momentu más provechosu del día.

Estos horarios cambiaos dieron como resultáu Luciu Domiciu, una obruca pequeña onde imaxino les últimes hores d'una de les figures más controvertíes y odiaes de la historia: l'emperador romanu Nerón.

El primer contautu que tuve con esta figura tien nomes y apellíos d'actor inglés y familia multinacional, Peter Ustinov, que tamién diera vida al perintelixente detective belga, surdíu de la tiesta d'Agatha Christie, Hércules Poirot en delles películes. Pa mín, el so papel de Nerón, na película Quo vadis?, de Mervin Leroy, ye una de les cumes interpretatives del cine. Les ideges peyoratives que de Nerón ufierta esta película son les que toos conocemos: un desequilibráu incapaz, preocupáu solamente de la autoafirmación artística y sexual, que provocó l'incendiu de Roma pa ver cómo amburaba y que-yos echó la culpa a los probes Cristianos, a los que persiguió con saña.

Pa dalgunos foi'l mesmu anticristu. Y nun ye d'estrañar. La mayor parte de los historiadores romanos, primero, y cristianos, dempués, echen pestes d'esti emperador. Asina, va repitiéndose como un calcu estes idegues en delles obres escéniques, dende L'Incoronazione do Poppea, de Monteverdi, hasta la más actual Nerón, de Marc Sardá. Preparando la documentación, alcontré un testu de 2004 de la profesora de la Universidá Complutense Cristina Martín Puente, Nerón como personaje de tres tragedias españolas del siglo XX, onde se dexaba ver esti sentimientu negativu, y el difícil testu dramáticu d'Alfonso Vallejo, Nerón-Ébola, de 1998 onde'l títulu lo diz too.

Pero la idega escomenzó a cambiar pa mín nos años d'universidá, cuando cayó nes míos manes el llibru Historia y antología del teatro español de posguerra (1940-1975), de Víctor García Ruiz y Gregorio Torres Nebrera, onde se falaba de la obra Nerón-Paso, d'Alfonso Paso. El bayurosu dramaturgu facía denuncia de que la figura de Nerón nun yera más que'l frutu la sociedá romana de la dómina, al son del historiador Indro Montanelli quien, na so obra Storia di Roma. Narrata da Indro Montanelli ai ragazzi dai nove ai novant'anni (Milán, 1957), dicía aquello de "¿Y si, a lo último, Nerón fuera meyor de como la Hestoria lu describió?".

Ilustración del ABC del domingu 7 de setiembre de 1969 (de la hemeroteca dixital del mesmu periódicu) que representa, según el so pie orixinal, a "Conchita Núñez, Manuela Rodríguez, Alfonso Paso y Carlos Muñoz, intérpretes de Nerón-Paso".


Faciendo un exerciciu de crítica historiográfica, pue respondese a la entruga de Montanelli: les pestes d'aquellos historiadores romanos y cristianos veníen motivaes poles polítiques desendolcaes pol emperador; pa los primeros, xeneralmente descendientes de los senadores y aristócrates de la dómina neroniana, les midides económiques, sociales y culturales feches por Nerón d'aponderamientu a les clases populares, y que provocaron el güelpe d'estáu que lu derrocó, nun-yos prestaben un res y suburdienlu pa evitar que los nuevos emperadores repitan el modelu; pa los segundos, les persecuciones a los sos ancestros, que s'anicien nel so principáu, son suficiente motivu d'estigma.

La xente, ensin investigar, ensin tratar de caciplar por sí solo, caltién les versiones negatives pa con Nerón: asina ye daqué popular que quemare Roma, pesie a que nun fuere cierto; o que'l so gobiernu foi tiránicu, anque fuera l'emperador más popular ente los sos súbditos de clase baxa. Estes consideraciones son prexuicios.

En Luciu Domiciu prosigo'l camin d'Alfonso Paso, faciendo de les últimes hores del emperador xunto coles persones que lu queríen y lu apoyaben, un alegatu de los mesmos personaxes pola so figura, calteniendo, na medida lo posible, la moralidá propia de la sociedá romana del momentu y ensin escaecer les indicaciones que dellos historiadores nos dan de la so inconsistencia mental.

Amás, y pesie a ser una acción única y llinial, divídola en 16 escenes d'intención dramática y temática, n'atención a la división fecha por Vicens y Gil de Tejada na so La muerte de Nerón, de 1861 (y citada por Crisina Martín Puente).

Por último, configuro una aición enllena de cites a clásicos líricos y dramáticos griegos tornaos por mín de versiones ingleses y españoles, amiesto personaxes históricos (Epafroditu, Esporu, Égloga, Alexandría y Faonte) con unos secundarios inventaos, trato de desplicar los epítetos mitolóxicos usaos y cuido de tornar pallabres grieges y llatines siguiendo les normes de l'ALLA, al nun alcontrales nos míos manuales de cabecera (dexando dalgunes por imposibles, tamién ye verdá).

Espero conseguir que'l llector del testu (quiciás dalgún día, espectador) s'enfrente a los sos prexuicios pa cola figura del emperador, que lu entienda como persona nunes circunstancies históriques, sociales y personales d'esceición y que se replantegue les sos idees por sí solu. Esti ye solo un exemplu de prexuiciu calteníu, d'idega preconcibida y aceutada ensín crítica pola sociedá. Y precisamente ye esti'l sen del teatru: facer de la xente individuos críticos.

Por embargu, lloñe de les pretensiones artístiques y narratives, tará'l mío oxetivu más qu'algamáu si s'entiende esta obruca como un aporte dignu al teatru asturianu.